ריצוף לגינה מאבן טבעית – איך תבחרו באבן מתאימה?

22.2.2016 שתף

אם החלטתם לרענן את הגינה ולהוסיף בה משטחים מרוצפים שישתלבו היטב בסביבה הטבעית, אל דאגה! יש הרבה אפשרויות לריצוף הגינה באבנים טבעיות, עמידות לתנאים החיצוניים שזמינות במגוון מרקמים וצבעים.

יש שני פרמטרים עיקריים לבחירת ריצוף לגינה מאבן טבעית:

  • בחירה בסוג אבן שמתאים לתנאים הקשים שבחוץ.
  • הקפדה על עבודת ריצוף ראויה על גבי תשתית איכותית ויבשה, כדי למנוע עליית לחות מתשתית רטובה שתכתים ותהרוס את אריחי האבן.

5 קריטריונים לבחירת ריצוף לגינה

כדי להתקין ריצוף לגינה שיהיה גם יפה גם עמיד וגם בטוח – מומלץ לבחון את האבן לפי 5 אפיונים עיקריים: יכולת למנוע החלקה, עמידות בפני שחיקה של מלחים, יכולת לדחות כתמים, רמת החוזק ורמת היציבות.

1. אבן שמונעת החלקה

הבחירה באבן לפי מידת החלקלקות שלה תלויה גם במיקום הריצוף בגינה. אם משטח הריצוף קרוב לאזור הבריכה, מטבע הדברים הריצוף יהיה רטוב בתדירות גבוהה, ולכן, בחירה באבן מחוספסת מאוד שתמנע החלקה היא קריטית.

לא רק סוג האבן קובע את רמת החלקלקות, אלא גם סגנון הגימור של הריצוף. למשל, גימור בסגנון ביקוע, ניסור, התזת חול, טרומל או שריפה – יוצר מרקם מחוספס.

2. אבן עמידה לשחיקה של מלחים

משטח מרוצף שנמצא בסמוך לבריכה בגינה, חשוף לחומרים שמכילים כלור או מלח. לכול סוג של אבן יש רמת עמידות משלה לשחיקת מלחים: אבני גרניט, אבני גיר צפופות מאוד – עמידות יותר למלחים וכמה סוגים של אבני חול וצפחה, מספקות גם הן עמידות בפני שחיקת מלחים. אבל, קחו בחשבון שאפשר לפתור את הבעיה גם בעזרת גימורים שמשפיעים על כושר העמידות למלחים. לכן, גם אם האבן לא עמידה מספיק, הגימור יעשה את העבודה וישמור על הריצוף מפני שחיקה.

3. ריצוף באבן דוחה כתמים

תארו לעצמכם שאתם יוצאים לגינה להירגע עם כוסית יין ביד, ובטעות נשפך קצת יין על רצפת האבן. היין יגרום לכתם על פני האבן. יש כמה דרכים שבעזרתן תוכלו להפחית את סכנת ההחתמה, כגון:

  • לבחור באבן שרמת הספיגה שלה נמוכה, או באבן שמאופיינת בצפיפות גבוהה – אבנים אלה יעילות יותר בדחיית כתמים. סוגי אבנים כמו גיר, צפחה וגרניט, ניחנות בצפיפות חומר גבוהה יותר מסוגים אחרים של אבנים.
  • לבחור באריחים שלא יוצרים מראה אחיד. ריצוף בעל מראה אחיד מבליט את הכתמים יותר מאשר ריצוף בעל מראה מגוון עם צורות שונות.
  • יישום חומר איטום שיכול להגן על האבן מפני כתמים.

4. ריצוף באבן בחזקה

ריצוף חוץ צריך לעמוד בעומסים שיוצרים תנאים חיצוניים (קרני השמש, גשמים, רוחות, ברד…). יש אבנים, בעיקר אבני משקע כמו אבני חול ואבני גיר – שעלולות לאבד אחוז גבוה מעוצמתן כשהן רטובות. יחד עם זאת, אפשר גם לתכנן את הריצוף כך שאובדן הכוח יצומצם.

5. ריצוף באבן יציבה

אריחי אבן חיצוניים שעוברים בתדירות גבוהה תהליכים של רטיבות והתייבשות, גורמים להתרחבות והתכווצות המינרלים שבאבן, מה שעלול להוביל לריקבון. חשוב לבדוק אם האבן מכילה רמה גבוהה של מינרלים (כמו סוגים של אבן חול וולקנית), שעלולים ליצור חוסר יציבות באבן. בנוסף, אריח ארוך ודק יכול להתעוות בקלות רבה יותר מאריחים מרובעים וככול שהאריח עבה יותר, רמת היציבות שלו עולה.