טרקוטה: לבחור ריצוף ולחיות איתו | מילסטון

20.6.2016 שתף

לבחור ריצוף טרקוטה ולחיות איתו

טרקוטה היא אחד מחומרי הבניין הבסיסיים והוותיקים ביותר שנוצרו אי פעם. הטרקוטה היא בעצם חימר שעובר תהליך שריפה בתנור, בדומה לאריחי קרמיקה, כדי שיהפוך לקשה ומזוגג למחצה. חומר זה משמש לייצור רעפים, צינורות ביוב ומרצפות.
כחומר ריצוף, הטרקוטה נאלצת להתחרות במגוון עצום של חלופות שזמינות היום בשוק, החל מקרמיקה ועד לטרוורטין. אבל יהיה קשה מאוד למצוא חומר שהוא כל כך “מלא חיים” כמו הטרקוטה.
המדינות העיקריות שבהן נמצאים רוב אריחי הטרקוטה הזמינים כיום הן: ספרד, פורטוגל, צרפת, איטליה ומקסיקו. מדינות אלה מספקות אריחים בשלל צבעים, צורות, עוביים ואיכויות.
המפתח לקניית האריחים הטובים ביותר עבורכם נעוץ במציאת עצה טובה. למרות שחומר זה נמכר בחנויות רבות, נראה שכמה מהמוכרים לא ממש מכירים את המוצר וזה מוביל למכירות דלות ולעצות גרועות – מה שמשאיר את הצרכן עם ריצוף טרקוטה שרחוק מאוד מהציפיות שהיו לו.

תהליך הייצור

מכינים אריחים מחימר רטוב, לאחר מכן מייבשים את האריחים באופן טבעי בחום השמש, ואז מכניסים אותם לתנור, לשריפה. אם הייבוש לא יהיה מוחלט, האריחים פשוט יתנפצו כשהמים שבתוכם יתאדו ויתרחבו. משך הזמן וגובה הטמפרטורה משתנים בהתאם לסוג האריח שייוצר.

Product13-24-4
שני אופני ייצור של אריחי טרקוטה

בעיקרון, קיימים שני סוגים של אריחים: האחד מיוצר בעבודת יד והשני במכונה. שתי האפשרויות מעניקות לרצפה גימור שונה למדי.

– אריחים בעבודת יד

אריחים אלה הם בדרך כלל בעלי מראה כפרי יותר עם גימור בעל מרקם עשיר מאוד. יש אריחים שכוללים גם טביעות של כפות הידיים או של רגלי ציפורים שדרכו על האריחים שהתייבשו להם בחוץ.
בגלל הגימור המגוון, אריחים בעבודת יד הם מעולים בהסתרת הלכלוך ומתאימים מאוד לריצוף בסביבה כפרית.
השליטה בטמפרטורת התנור בעת ייצור בעבודת יד לא מדויקת כמו בייצור במכונה. חלק מהתנורים מובערים על ידי עצים כך שרוח קלה יכולה למשוך את שפעת האש, ליצור תנודות בטמפרטורה בתוך התנור, ולגרום לשריפה לא אחידה. התוצאה היא, אריחים בווריאציות צבעוניות דרמטיות כשכול אריח יכול להיות שונה ממשנהו גם בצבע וגם במרקם. באריחים רבים נוצרים גם כיסים קטנים של מלחים שמתפרצים אל פני השטח של האריח. בקיעים וסדקים קטנים על פני שטח אריחי הטרקוטה, הם נפוצים למדי.
להכנת האריחים אפשר להשתמש גם בתבניות עם חול בהן מניחים את החימר שנחתך לפי גודל התבנית והאריח נדחף החוצה מתוך התבנית, מוכן לייבוש ובסופו של דבר לשריפה. אחד היתרונות של טכניקה זו הוא שצד אחד של האריח מקבל מרקם של חול ואפשר להניח את האריח במהופך כדי ליצור אפקט כפרי יותר במהלך הריצוף, אם זה מה שהלקוח מעדיף.

– אריחים שמיוצרים במכונות

אריחי טרקוטה שנוצרים במכונה כרוכים בהרבה פחות עבודה, כיוון שערבוב החומר וחיתוך החימר נעשים על ידי המכונה. פעולה זו מעניקה גם מידה מסוימת של אחידות לסוג זה של אריחים ותהליך השריפה נעשה בדרך כלל באמצעות תנור חשמלי בטמפרטורה שמייצרת מוצר הרבה יותר אחיד ופחות פגום. גם ייצור במכונה יכול להפיק אריחים פגומים קלות, אבל זה חלק מהחן של החומר ויש לראות בכך תוצאה חיובית ולא שלילית.
אז במה תבחרו? אם אתם מתכוונים לשטוף את הרצפה מדי יום, הימנעו מטרקוטה, אבל אם לא, זהו הריצוף שיכול להשרות בבית שלכם אווירה מיוחדת במינה.

sunds_petersenk58_5