מהי דירת מעטפת

30.6.2019 שתף

בעשור האחרון הפך המונח “דירת מעטפת” לביטוי שגור בפי כל מי שלהם נגיעה לעולם הנדל”ן בישראל – חברות קבלניות, אדריכלים, יזמים, מעצבי פנים וכמובן רוכשי דירות. דירת מעטפת, כשמה כן היא – דירת מגורים הנמכרת כמעט עירומה לגמרי, חלל גדול תחום בקירות המעטפת בלבד, עם ממ”ד, ריצוף ותשתיות בסיסיות של חשמל, מים (אספקה וניקוז) ותקשורת. מסתבר שיש יתרונות רבים לרכישת דירה שטרם נעשתה בה עבודת חלוקה ועיצוב החלל הפנימי, כאשר יתרונות אלו הפכו דירות מעטפת לטרנד לוהט במיוחד באזורי התחדשות עירונית. לפניכם סקירה שתעזור לכם להבין את הפוטנציאל הגלום ברכישת דירה שעוד הרבה השקעה נדרשת כדי להפוך אותה ראויה למגורים.

התפתחויות בתחום הבניה משפיעות על היקף הביקוש לדירות מעטפת
כולנו אוהבים לחיות בבית מעוצב, כזה המספק איכות חיים ונוחות מקסימלית תוך שהמראה והאווירה בו גורמים לנו נחת בכל פעם שאנחנו חוזרים אליו, כמו גם בכל פעם שמגיעים אורחים לביקור. ככל שהדבר נוגע לעיצוב הבית, השמים הם הגבול. חיפוי קירות, ריצוף, גווני צבע, ריהוט, גופי תאורה, חדרי אמבט, מטבח, תקרות צפות, דלתות פנים כל אלה הם רק חלק ממה שצריך לתת עליו את הדעת.
אנו חיים בעידן בו הטכנולגיה שועטת קדימה, כאשר התפתחות מואצת זו לא פסחה גם על תחום הבנייה. אם בעבר היה הגיון בלרכוש מקבלן הבנייה דירת כמעט מוכנה, כזו שנשאר רק לרהט ולאבזר, כיום יש שלל שיטות חכמות לחלוקת חלל פנימי, עיצובים הכוללים מינימום שימוש בקירות פנימיים, מחיצות דקורטיביות, בניה קלה ועוד. גם הנחת תשתיות חשמל, מים ותקשורת היו בעבר מורכבות יותר לביצוע, כך שמתבקש היה לטפל בנושא במהלך הבניה. כיום קל מאוד לפרוס תשתית מים, חשמל, ותקשורת לכן כדאי לפעמים להפריד עניין זה מעבודת הבניה ה – “כבדה” ולהשאיר זאת לשלב מאוחר יותר, בו נקבעת חלוקת הפנים.

דירת מעטפת

החיסכון ברכישת דירת מעטפת מקבל הבנייה
רכישת דירת מעטפת מקבלן הבניה חוסכת מן הקבלן צורך לתאם לפרטי פרטים את עבודות הגמר עם הלקוח. הקבלן מוסר את הדירה כשהיא בשלב ביניים, כאשר כל מה שצריך נמצא במקומו – אבל מלאכת עיצוב הפנים טרם החלה. העבודה שאנחנו חוסכים מן הקבלן מאפשרת לנו לקבל את הדירה במחיר נמוך משמעותית מזה של דירה “גמורה” באותו בניין – הפערים עומדים על 10% לפחות, ולפעמים גם הרבה מעבר לכך. החיסכון במחיר הרכישה הוא תקציב העומד לרשותנו, עליו אנו יכולים להוסיף אם נרצה או דווקא לחסוך בהוצאות ולקבל דירה המתאימה בדיוק לצרכינו במחיר נמוך יחסית.
מעבר לחיסכון הנובע ממחירן הנמוך של דירות מעטפת יש חיסכון משעותי נוסף. בגלל שמחיר הדירה נמוך גם המיסוי על עסקת רכישתה יהיה נמוך (יש ליזכור שמס רכישה לבדו עשוי להגיע עד לכדי 5% ממחיר הדירה).

חופש יצירתי
מי שמבינים את הפוטנציאל ברכישת דירת מעטפת ומעוניינים לצאת להרפתקה של עיצוב דירה חדשה ממש מאפס זוכים בחופש יצירתי מלא. מספיק לקרוא מעט טיפים לעיצוב חללים גדולים כדי להבין עד כמה רחבה היריעה. יחד עם זאת, חשוב להבין שבחירה בדירת מעטפת תדרוש מכם להשקיע זמן, מחשבה וגם סכום כסף נכבד עד שתקבלו דירה שנעים לחיות בה.
כשלוקחים בחשבון את מגוון הפתרונות העצום שיש כיום בתחום עיצוב הפנים, מבינים שכמעט חבל להגביל את עצמנו מראש לאפשרויות שקבלן הבניה מכיר. דוגמא טובה היא לוחות בטון קל שיכולים לשמש לחיפוי קירות כמו גם לריצוף.

דירות מעטפת

דירות מעטפת והתחדשות אורבנית
יתכן שבעתיד המצב ישתנה, אך כיום בפרוייקטים של בניה חדשה הקבלנים אינם ממהרים להציע אפשרות לרכוש דירות במצב של דירת מעטפת. דירות מעטפת נמכרות בעיקר בפרוייקטים של התחדשות עירונית, כאלה של שיפוץ מבנים מכוח תמ”א 38 או הריסת בנייני דירות ישנים והקמת מגדלי מגורים חדשים תחתם (“פינוי בינוי”). התחדשות עירונית אופיינית לאזורים בהם יש דרישה גם לדירות קטנות יחסית, מאחר והאפשרות של דירת מעטפת במחיר משתלם יכולה בקלות להפוך לפנינת חמד עבור משפחה צעירה או כנכס להשכרה.

היתרונות העיקריים של דירת מעטפת הם הגמישות התכנונית והטבות המיסוי. בפרוייקטים של התחדשות עירונית במרכזי ערים מוצעות דירות במתכונת של דירות מעטפת המאפשרות לרוכשיהן פרוייקט אישי של השלמת בניית הממלכה בה יגורו, או יחידת מגורים אותה יעמידו להשכרה כדירת סטודיו, דירה לזוג צעיר או למשפחה, הכל בהתאם לעיצוב שביצעו בדירה. אם אתם סבורים שהשלמת הכנת דירת מעטפת למגורים עלולה לקחת זמן רב, זכרו שאם מתכננים מראש אפשר לגשת לביצוע מיד עם קבלת הדירה מן הקבלן ולסיים את החלוקה הפנימים, חיפוי הקירות, הריצוף פריסת התשתיות וכדומה בתוך חודש עד חודשיים לכם היותר.