חלומות ילדות

6.12.2018 שתף

“חלום : מציאות מדומה שחווים מתוך שינה, חיזיון לילה”.

עיצוב חדר ילדים

הממלכה הקטנה שלהם. צילום: Istock.

עיצוב חדר הילדים הוא משימה מורכבת. כילד, חדר השינה הופך לכל עולמו הקטן – שם הוא ישן, משחק, מתלבש ולומד. הילד גדל במהירות, צרכיו משתנים מאוד משנה לשנה (ואף מחודש לחודש), ועל חלל החדר להשתנות בהתאם ולהתאים גם הוא אל הילד.

אבולוציית חדר הילדים נחלקת, באופן גס, לשלושה שלבים – חדר תינוק, אשר ישרת בעיקר אתכם, ההורים, ועיצובו נועד על מנת להקל עליכם את משימות היומיום עם התינוק (הנקה, הרדמה, שמירה על בטיחותו בהתאם לגילו הרך, וכדומה). חדר ילדים, אשר נועד לשמש כעין מקום מפלט בו הילד יכול לנוח, לשחק ולשהות במלוא הנוחות וההנאה, ולבסוף – חדר מתבגר, אשר שימושו תלוי בהעדפותיו האינדיבידואליות של בן הנוער, אשר הופך לאדם מבוגר צעיר, עם צרכים מסוימים ודעות משלו לגבי אופן העיצוב והסידור של החלל בו הוא גר.

במאמר זה נתמקד דווקא בשלב השני, אשר מהווה את השלב המרכזי ביותר בתקופת התפתחות הילד. כיצד נעצב את חדר הילדים הנוח, הנעים והמזמין ביותר? כיצד נשלב את פרמטרי הבטיחות והפרקטיות של החדר, בהעדפות עיצוביות הנוגעות לטעם האישי שלנו? נגלה לכם כבר עכשיו – הכל אפשרי.

נפתח בשלבים העוסקים בבטיחות ובפרקטיות של החדר, ולאחר מכן – נמשיך אל האפשרויות לדקורציה האולטימטיבית ביותר :

בטיחות וביטחון – המשתנה הקריטי ביותר

בחדר הילדים ישנם שני סוגי רהיטים – אלו המשמשים את הילד, ואלו המשמשים אתכם – ההורים. ארון בגדים ושידה אלו רהיטים אשר, לרוב, משמשים את ההורים, ולכן על מידותיהם להתאים לצרכים שלכם, וכן להתאים לחדר מבחינת מבנה הארון וכן בטיחותו (הקפדה כי הארון יהיה בעל פינות שאינן חדות מדי, טריקה ידידותית וכדומה). כמו כן, שימו לב כי רהיטים גדולים חובה לקבע אל הקיר, על מנת למנוע תאונות טיפוס, וכן להרחיק רהיטים אשר ניתן לטפס עליהם מחלונות החדר (אלא אם הם מסורגים).

עיצוב בחדר ילדים

קודם כל ביטחון. צילום: Istock.

לעומת זאת, רהיטים כגון שולחן, כיסא ובעיקר מיטה אלו רהיטים אשר הילד עצמו משתמש בהם, ולכן עליהם להתאים למידותיו שלו על מנת לגרום לו להרגיש בנוח להשתמש בהם בחופשיות בחדרו שלו.

הקפידו למקסם את המקום בחדר – מקמו את שולחן הכתיבה באחת מפינות החדר, ואם ניתן – הוסיפו כיסא נוסף, על מנת לייצר אפשרות לשבת עם הילד ליד השולחן ולעזור לו בשיעורי הבית, או – לחילופין – למפגש עם חבר.

באשר למיטה – ילדים רבים אוהבים לארח חברים ל – “מסיבת פיג’מות”, ולכן – הקפידו להשאיר מקום למזרן נוסף על הרצפה בחדר הילדים, או רכשו מיטה נפתחת.

כמו כן, הימנעו מהצמדת מיטת הילדים לקיר חיצוני – במהלך החורף הקירות החיצוניים פולטים קור, ולכן מומלץ להרחיקם מהם או, לחילופין, להתקין ראש מיטה תרמי מסביבה, על מנת שיבודד את המגע הקר של הקיר.

חומרים ידידותיים לילדים

כלל האצבע החשוב ביותר כאשר בוחרים את הצבע המתאים לחדר הילדים, הוא החומר ממנו עשוי הצבע – הצבע הבטוח והבריא ביותר עבור שימוש בחדרי ילדים הוא צבע נטול עופרת. כמו כן, ניתן לכסות את הקיר בטפט – כיסוי העשוי נייר או בד, כאשר שכבתו הצבעונית יכולה להגיע בשלל צבעים ודוגמאות. הטפט מגיע מגולגל בגדלים שונים, וניתן להדביקו בקלות על הקיר.

עיצוב חדרי ילדים

מעבר לצבע, שימו לב כי מומלץ לבחור לחדר הילדים רהיטים מחומרים קלים לניקוי – כיום קיים בשוק מגוון רחב של חומרים חכמים אשר אינם סופגים כתמים, וניתן לנקות אותם בקלות עם כל חומר ניקוי עדין וידידותי לילדים, ובעיקר – הם עמידים ביותר בפני שימוש אינטנסיבי ונזקים אשר הילדים יכולים להסב להם.

כאשר חושבים על הרצפה בחדר הילדים, מומלץ ביותר לבחור ברצפת פרקט – שהינה רצפה הקלה לניקוי ותחזוק, וכן היא נעימה למגע למשחק ולישיבה. במידה ואין אפשרות לרצפת פרקט, מומלץ לפרוש שטיח רך וצבעוני על מנת “לחמם” את החדר ולהפוך את הרצפה למשטח נוח ונעים למשחק.

עיצוב פרקטי בחדר ילדים

הכי קל לניקוי, פרקט. צילום: Istock.

 

אחי זה הכי

בחדר אשר גרים בו שני ילדים או יותר, מומלץ לייצר תחושה כי לכל ילד יש אזור משלו :

הרחיקו בין המיטות, ואם ניתן – הקצו לכל ילד שולחן ושידה משלו. ניתן גם לבחור במיטת קומתיים – בייחוד אם החדר קטן, על מנת להשאיר כמה שיותר שטח-רצפה בחדר, או להעמיד את שתי המיטות ראש-לראש, בצורת ר’, על מנת לנצל את חלל החדר בצורה המיטבית ביותר.

בנוסף, מומלץ לתת לכל אחד מהילדים לעצב את הפינה שלו – לבחור צבע לקיר, לבחור תמונות שירצה ל – “צד שלו”, וכדומה. תנו לילדים חופש בבחירות הללו – ותופתעו עד כמה הצבעוניות שייצרו בחדר דווקא תתאים לחלל ותהפוך אותו לייחודי ובעל נגיעה אישית שלהם.

עיצוב חדר ילדים

תפתחו להם את האינדיבידואל, גם במסגרת מגבלת המקום. צילום: Istock.

כל צבעי הקשת

חדרי ילדים הם, לרוב, כר פורה לשימוש בצבעים רבים. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי על חדר הילדים “לגדול עם הילד” – ולכן, מומלץ לשלב את הצבעים באזורים אז ניתן להחליפם בקלות. כלומר – מומלץ לבחור רהיטים בצבעים נייטרליים, על מנת שיוכלו להישאר בשימוש שנים רבות, ואת הצבעים לשלב בקירות, במצעים ובתמונות ובאביזרים.

כמו כן, מומלץ להוסיף לחדרים של ילדים צעירים מדבקות צבעוניות המפתחות את היצירתיות והדמיון, ומוסיפות אווירה לחדר.

שימו לב – הורים רבים נוטים באופן אוטומטי לעצב את חדרי הילדים בצבעי וורוד לבנות, וכחול לבנים. זכרו כי אין אלו האופציות היחידות לגוונים, וניתן לשלב את כל צבעי הקשת. מומלץ להתחשב גם בטעמו האישי של הילד – כבר מגיל צעיר תגלו כי לכל ילד יש העדפות אישיות אשר ההתחשבות בהן יכולה להיות קריטית להנעמת שהותו בחלל הפרטי שלו.

עיצוב חדר ילדים

כחול זה לא רק בנים וורוד זה לא רק בנות, זה שנת 2018. צילום: Istock.

המקדש של הילד

הטיפ החשוב ביותר שלנו אליכם דווקא לא נוגע ישירות בעיצוב עצמו – זכרו כי הילד, בדומה לנו המבוגרים, הוא אדם בפני עצמו אשר בדיוק כמונו זקוק לפינה האישית שלו לשקט, הירגעות ופרטיות. בבואכם לעצב את חדרו – גם אם זו פינה קטנה בחדר ילדים אותו הוא חולק עם אחיו – דאגו לחשוב על העדפותיו בהתאם לאישיותו, על צרכיו בהתאם ללוח הזמנים שלו, ואפשרו לו להיות שותף פעיל בתהליך העיצוב והדקורציה של החדר. כך תרוויחו הן חלל מעוצב היטב והן חוויה משותפת טובה ונעימה, אשר תחבב עליו את החדר ותגרום לו לרצות לשהות בו כמה שיותר.

עיצוב חדר ילדים

העיצוב שלכם זה זכרונות הילדות שלהם. צילום:Istock.