חיפוי עמודים בבית עם חלל פתוח רחב ידיים

9.10.2016 שתף

חיפוי עמודים בבית עם חלל פתוח רחב ידיים

עמודים דוריים, טוסקניים, יונים, קורינתיים ומרוכבים – עמודים קלסיים אלה שמשו את העיצוב האדריכלי עוד מימי יוון
העתיקה, ואפילו לפני כן – כשהאדריכל המצרי אימחותפ מסביבות 2600 לפני הספירה יצר עמודים מגולפים ומעוטרים בצרורות של קנים.

הפאר, היציבות והיופי של העמודים היו ביסודו של העיצוב האדריכלי לאורך ההיסטוריה האנושית, והם לא מראים
סימני דעיכה גם במאה ה-21, בעיקר במבנים מסחריים ומוסדיים אבל גם בבתים פרטיים.
המשמעות של תחיית הקלסיציזם כשפה אדריכלית מתבטאת גם בהתחדשות בתחום ייצור העמודים.
יש היום ספקים שיוצרים עמודים עשויים אבן, אבן יצוקה, פיברגלס וחומרים מרוכבים אחרות.

ליצור בית עם חלל פתוח

המאבק הנצחי בין תכנון להנדסה משאיר אותנו לעתים קרובות מבולבלים. בהליך עיצוב הבית קל מאוד לגלוש לאיזה שהוא טרנס חלומי, לדמיין חלל פתוח ומרווח עם נופים מרהיבים שזורמים מחדר לחדר ותורמים לכך שהבית ייראה הרבה יותר גדול מכפי שהוא באמת. עד שהאדריכל או מהנדס הבניין מעירים אותנו מהחלום ואומרים לנו: היי, תצטרכו עמוד כדי שיתמוך בגג.
ואכן, לא מעט אנשים שמשפצים את ביתם מתפלאים מאוד כשהם מגלים שהרצון שלהם להוריד את הקיר ולפתוח את המרחב הופך למסובך והוא מלווה במנוחים מקצועיים מציקים כמו “נשיאה בעומס”.
עמודים הם לפעמים צורך בלתי נמנע כשמתכננים חלל פתוח. הנה כמה רעיונות שתרמו בעלי בתים שהתמודדו עם הצבת עמודים וחיפוי עמודים כך שיתאימו לסגנון של עיצוב הבית:

עמוד מרכזי נעים למגע

אם העמוד הולך להיות מוצב במרכז הפעילות הביתית, חשוב שהוא יהיה נעים למגע. אם מדובר בעמוד מעץ, אפשר לכרוך סביב החלק התחתון שלו חבל נעים למגע שישמש היטב גם את החתול שנוהג להתגרד על העמוד. השילוב של עץ וחבל נעימים למגע גם לבני האדם שייהנו להעביר על העמוד את אצבעותיהם כשהם חולפים על פניו.

עמוד כעוגן לאי במטבח

אפשר להשתמש בעמוד כנקודת ציר שסביבה בונים את שאר הרהיטים והאביזרים, כמו עמוד שיוצא מהרצפה דרך שולי האי במטבח ונתמך בתקרה. הרצפה נותרת בריצוף אחיד והעמוד יחד עם קורות התקרה שממדיהם זהים לממדי העמוד, מסמנים את חלל המטבח. כדי ליצור עיצוב שלם, מומלץ לצבוע את העמוד וקורות התקרה באותו גוון שנבחר לקירות החלל, למשל שמנת.

חיפוי עמודים באבן

עמוד מחופה באבן יוצר נוכחות מרשימה ומביא לחלל חומר עם תחושה מנוגדת למרכיבים הרכים שנמצאים בחדר. זה רעיון טוב להביא חלק מהחומר החיצוני אל תוך הבית.
שימוש בשורת עמודים כדי לאותת על שינוי בגובה הרצפה
שורת העמודים היא המקום המושלם להוספת מדרגה אחת או שתיים שיובילו לאזור הרצפה המוגבהת. שורה של מבנים אנכיים משולבים בין המדרגות שמובילות לרצפה הגבוהה יותר, משמשת גם כסימן חזותי שיכול להזכיר לדיירי הבית להיזהר פן בהונות הרגליים יתקלו במדרגה.

עמודים מדליקים

שילוב של תאורה בתיבה שנוצרה בחלל מלבני שנפער בתוך עמוד רחב, יכול להוסיף לחדר מעין פסל או פריט אומנותי מיוחד. העמוד מחופה בצבע בגוון בהיר וניטראלי זהה לצבע הקירות, כדי לא ליצור “רעש” מיותר בחלל.

לקשט ולהוסיף חיפוי עמודים משלכם

אפשר לקשט את העמוד עצמו כיצירת אומנות ולהציג למשל עמוד עץ מגולף בדוגמאות קסומות שמשתמשות כהשראה בגילופים אפריקאים, אינדיאנים ועוד.