התאמת צבעים לחלל הבית

16.6.2019 שתף

בית מעוצב הוא משאת נפשם של רבים מאיתנו. נעים לחיות בבית שהשקענו מחשבה, זמן ומשאבים כדי להפוך אותו למקום נעים, אליו אנחנו מחכים לחזור בכל יום ומרגישים גאים להזמין אנשים לבקר אותנו בו. עיצוב פנים מוצלח דורש כישרון, מיומנות וניסיון, כאשר לעתים קרובות מומלץ להיעזר בשירותיו של איש מקצוע כדי להשיג את המראה והאווירה בהם אנו מעוניינים. יחד עם זאת, אפשר גם לעשות הרבה בכוחות עצמנו, במידה ונרתמים למשימה ברצינות ומאפשרים לעצמנו להתלבט, לחקור, לבדוק, לנסות, לשנות ולמצוא את הדרך אל התוצאה הרצויה בעינינו.
התאמת צבעים היא אחת מאבני היסוד של עיצוב פנים מוצלח. על הגוונים השולטים להשתלב היטב עם צבעי שלל הפריטים המצויים בבית, כגון רהיטים, שטיחים, וילונות, מכשירי חשמל, אלמנטים דקורטיביים ועוד. אפשר להעמיק וללמוד על התאמת צבעים, עניין שהוא ללא ספק אומנות בפני עצמה – לפניכם סקירה קצרה שבכוחה לסייע לכם לאזור אומץ ולנסות כוחכם. יכול מאוד להיות שתגלו שיש לכם כישרון חבוי, או לפחות שאתם בהחלט יכולים לצלוח תהליך שיוביל אתכם לעיצוב ממנו תהיו מרוצים ותוכלו תמיד לדעת שהוא פרי יצירתכם.

איך נבחר את צבעי הקירות?

בחירת צבעים לבית

ללא ספק, הבחירות החשובות ביותר בכל הקשור להתאמת צבעים לבית נוגעות לגוונים בהם נצבע את הקירות, או, לחילופין, בחירת צבעים ודוגמאות של חיפוי קירות וריצוף. ההיצע כיום הוא עצום, מניפות הצבעים של החברות השונות בכוחן לסחרר ראשים, ולצדן יש שלל אפשרויות של חיפוי מחומרים שונים, עם דוגמאות, טקסטורות, עיטורים ועוד.
כדאי לדעת שמקובל לייחס לצבעים שונים אופי או השפעה פסיכולוגית אופיינית. כך למשל גוונים של כחול ידועים ככאלה המשרים רוגע, שהייה בחדר צבוע בגוון נעים של כחול בהיר בכוחה להוריד לחץ דם, לפעמים ממש להפוך אותנו מהורהרים או אפילו מלנכוליים מעט. חדרים המתאימים במיוחד להיות צבועים בגוונים של כחול הם סלון, חדרי שינה וחדרי רחצה.

גוונים של ירוק גם הם נחשבים כאלה שבכוחם להרגיע אותנו. ירוק הוא צבע שהעין שלנו קולטת בנחת וללא מאמץ, הוא מתאים מאוד לחדרי שינה ואזורים סואנים בבית (מטבח למשל, או מסדרון דווקא).
צבעי אפור, אוף וויט וגוונים ניטרליים אחרים מתאימים למקומות אותם אנו רוצים להשאיר נקיים מהשפעה חזקה של צבע, אפשר לבחור גוונים כאלה עבור כל אזור בבית ולהשאיר אותו חופשי עבורנו לשילוב גוונים נוספים באמצעות הפריטים שנציב שם.

לצד הגוונים הרגועים והניטרליים, יש כאלה נחשבים חמים יותר – כך למשל כתום, צהוב ואפילו ורוד. מובן שככל שנבחר צבע עז יותר השפעתו הפסיכולוגית תהיה חזקה יותר. חשוב לזכור שכאשר מדובר בצבעים, עדינות היא שם המשחק. כלומר, המשמעות היא לא שאסור להתפרע ולשלב גוונים בעלי ניגודיות עזה, אולם מהלכים כאלו צריכים להתבצע באופן מכוון, תוך הקפדה על כך שלעין תהיה אפשרות לעבור בנחת לכל אורך ורוחב החלל.

כורסת בז' על רקע קיר ירוק פסטל

לשכוח מקלישאות

רבים מאמינים באמיתות כללי אצבע כגון “לחלל קטן מתאים צבע בהיר”, “כדאי לבחור צבע קריר לאזור משופע שמש” וכדומה. אך אם תשאלו כל מעצב פנים, תשמעו שלמרות שיש גרעין של אמת בעקרונות עיצוב כאלו, אין מדובר בדברים שהם נכונים בכל מקרה ובכל מצב. חללים קטנים לא חייבים להיות בהירים, אפשר לבחור גוון מעניין לקירות ולרהט בספה וכורסאות עם ריפוד בצבע חי, נועז אפילו, ועדיין לקבל סלון שמימדיו הפיזיים צנועים אך הוא יוצר תחושה מרווחת. אם אתם בוחרים צבעים עבור חלל קטן, מומלץ לשמור על ראש פתוח, להתרשם מטיפים לעיצוב חללים קטנים ולקבל בחירות זהירות אך אמיצות.

חשוב לזכור כי ככל שמדובר בהתאמת צבעים לבית, הכוונה היא בפירוש ליצירת הרמוניה בין מספר גדול יחסית של צבעים. אל תגבילו את עצמכם לכמה צבעים בודדים מתוך אמונה שכך יהיה לכם קל יותר להשיג תוצאה נאה – בחירה כזו עלולה לחרוץ את גורל מלאכת עיצוב הפנים שלכם ולהפוך את התוצאה למשעממת.
לעומת זאת, בחירת צבעים לחלל גדול מעניקה חופש פעולה רחב – חפשו טיפים לעיצוב חלל גדול ותגלו כמה חשוב לדעת ליצור חלל שנעים להביט בו גם מרחוק וגם בכל פינה שלו בנפרד כששוהים ממש בתוכו.

בחירת צבע לעיצוב הבית

מעצבי פנים בקיאים בעקרונות המסייעים בבחירת צבעים נכונה לבית. כך למשל ניתן לבחור צבע בולט שמופיע בכמה מקומות נפרדים (יוצר “הד”), וסביבו עוד גוונים המשתלבים עימו היטב. שילוב צבעים יכול לבוא לידי ביטוי כניגודיות, השלמה או שייכות לאותה משפחה. דרך טובה להסתכל על הדברים היא לדמיין שאתם בוחרים צבעים לבגדים שתלבשו – רובנו יודעים להתאים בגדים טוב למדי. נצלו את היכולת הזו שרכשתם באופן טבעי במהלך חייכם, ורתמו אותה למשימה המורכבת יותר של בחירת צבעי הקירות, הרצפה, הריהוט והאלמנטים הנוספים בביתכם.