ריצוף שיש

המדריך לריצוף הנכון ביותר בשבילכם

19.4.2020 שתף

הריצוף הוא אלמנט מרכזי מאוד בכל מבנה, הן מבחינת שימושיות והן מבחינה אסתטית. מדובר בהיבט של הבניה, שבו יש קשת אפשרויות רחבה מאוד. מה הוא סוג הריצוף המתאים ביותר עבורכם? התשובה לכך אישית מאוד, אך הסקירה הבאה של אופציות והמלצות ריצוף, תסייע להחליט:

ריצוף לבית

מבחינה טכנית, ניתן לחלק סוגי ריצוף לבית לשניים.

סוג אחד הוא הריצוף הטבעי, אשר מבוסס חומר שנחצב מהאדמה. סוג זה, כולל בעיקר שיש, גרניט, צפחה ובזלת. סוג שני של ריצוף, הוא ריצוף שמיוצר באופן מלאכותי. מדובר בעיקר על קרמיקה, כאשר הסוג העיקרי של אריחי קרמיקה מכונה גרניט פורצלן. בחירת ריצוף לפנים הבית נעשית על פי משתנים רבים, בהם בולטים בין השאר אופן השימוש בחלל שבו מדובר, תקציב ושיקולים עיצוביים. בסלון למשל, שהוא חלל רב שימושי שמחייב עמידות רבה, קלות ניקוי וגם אפשרויות רבות מבחינה אסתטית, בולט השימוש בגרניט פורצלן. כמובן, ניתן בהחלט לבחור סוגי מרצפות שונים, עבור חדרים שונים.

אפשרות נוספת, היא להתקין מרצפות שונות במסגרת אותו חלל, בהתאם לצורך. הדבר עשוי לסייע גם פונקציונאלית וגם מההיבט האסתטי ויזואלי, בו הוא ייצור הפרדה.

 

ריצוף אבן טבעית

אבן טבעית נחשבת לסוג ריצוף יוקרתי והדבר מתבטא בשילובה בחדרים שונים, בהם רוצים לתת דגש עיצובי בכיוון זה. “יוקרתיות” מתבטאת אגב גם במחיר.

לכן, היבט זה יוביל לעתים לשימוש מוגבל באבן טבעית – למשל בחדרים קטנים ומעטים. בזכות אופן ייצור האריחים, המראה של ריצוף אבן טבעית נוטה להיות יותר ייחודי. גם זה שיקול אסתטי חשוב. מה גם, שלסוגים שונים של אבנים – גרניט, צפחה, בזלת וכדומה, יש מרקמים שונים. כך שהאפשרויות רבות.

כל אחד מהסוגים, הוא גם בעל מאפיינים מיוחדים משלו, אשר ניתן לקחת בחשבון בהתאמת סוג המרצפת לחדר. לדוגמא: צפחה מציעה אפשרויות רבות מבחינת גווני שחור ואפור, בעוד שגרניט הוא חומר קשיח במיוחד.

ריצוף הבית

ריצוף שיש

ריצוף שיש מתבלט בגימור מבריק, אשר משדר יוקרתיות וניקיון. מבין סוגי הריצוף באבן טבעית, שיש באופן ספציפי עשוי להתאים לאמבטיה ושירותים, מאחר שהוא עמיד למים.

ישנה אפשרות להתקין שיש גם בקירות חדרים אלה, לשם המשכיות העיצוב. מדובר אגב בחדרים שבהם משתמשים בתדירות יחסית נמוכה, כך שמידת השחיקה של סוג ריצוף יקר זה תהיה קטנה יחסית.

בנוסף, לשיש יכולת בידוד חום וקור טובה במיוחד – עוד יתרון להתקנתו בחדרים כאלה. ריצוף שיש מתאים מאוד, גם במקומות שבהם חשובה יכולת ניקוי קל. זאת, בין השאר מאחר שאין בו את החריצים הגדולים שרואים בין מרצפות מסוגים שונים, חריצים שצוברים לא מעט לכלוך ודורשים ניקוי מיוחד.

ריצוף דמוי פרקט

ריצוף דמוי פרקט

לרצפות מבוססות פרקט יש מראה ייחודי שרבים מחבבים. זה הוא מראה חם וקלאסי.

מצד שני, פרקט נוטה להיות יחסית יקר. הוא דורש תחזוקה רבה, בעל עמידות בינונית ומטה (בעיקר רגישות למים) ואורך חיים מוגבל.

פתרון פופולארי לכך, מציע ריצוף דמוי פרקט. מדובר באריחי ריצוף מבוססי פורצלן, אשר נראים כמו פרקט עץ טבעי.

הפורצלן קל לניקוי וגם עמיד מאוד, כולל במים (לכן הוא מתאים יותר להתקנה במטבח). בעוד שפרקט קלאסי מותקן לרוב במקומות פנימיים מרכזיים דוגמת הסלון, יתרונות הריצוף דמוי הפרקט מאפשרים להתקינו גם בחוץ ומקלים על התקנה נרחבת שלו (בזכות המחיר).

מאחר שפרקט מעץ מרעיש יותר מסוגי ריצוף אחרים בהליכה עליו, התחליף מבוסס הפורצלן גם מתאים יותר לשימוש בחדרי שינה.

ריצוף דמוי פרקט

ריצוף חוץ

ריצוף בחלל פתוח, מציב כמה דרישות מיוחדות שחיוני לקחת בחשבון. הוא צריך להיות עמיד לא רק כפי שנדרש ממרצפות רגילות, אלא גם בפני חשיפה ישירה לגשם, ברד, שמש ושינויי טמפרטורה גדולים במיוחד.

בנוסף, ריצוף חוץ צריך להיות מבוסס על מרצפות שלא מחליקים עליהן, בכדי שהוא לא יסכן את הדיירים בעקבות הירטבות בגשם. עמידות בפני החלקה מגיעה ברמות שונות והיא מוגדרת במדויק במפרט הטכני של סוג הריצוף. לעתים, ניתן גם לשפר עמידות החלקה של מרצפות באופן יזום.

ריצוף חוץ

אפשרויות פופולאריות לריצוף חיצוני, כוללות:

גרניט פורצלן (עמיד מאוד, זול יחסית וקל לניקוי), אבנים משתלבות (זול, עמיד, קל לתיקון), אבן טבעית ושיש.

כמו בריצוף פנימי, גם כאן הבחירה תלויה בשימושים המיועדים לאותו אזור ובשיקולים אסתטיים. שיקול אסתטי בולט לדוגמא, הוא האופן שבו ריצוף החוץ ישתלב עם ריצוף הפנים.

חשוב לזכור שגם בחוץ, יש קשת רחבה של סוגי אזורים מבחינת רלבנטיות לריצוף. זה יכול להיות ריצוף עבור שביל גישה, חניה, חצר לשימוש כללי, מרפסת ועוד. יש להתחשב כמובן גם במידת השחיקה הישירה שתיגרם למרצפות בהתאם לשימוש. למשל, עומס של משקל רב אם מדובר בריצוף שביל בו עוברים רכבים או סיכון גבוה לשריטות, באזור בו יש ריהוט גן כבד שמזיזים. חוזק המרצפות לא יימנע מצמחים לגדול ביניהן ולהרוס אותן, אך יש לכך פתרון פשוט – התקנת המרצפות על גבי משטח בטון.