אמנות לכל

12.6.2017 שתף

כשמדובר בעיצוב הבית או חלל משרדי, לא פעם אנחנו נתקעים דווקא בשלב שלכאורה עשוי להצטייר כקל וחביב. הרי אחרי הכל, מה כל כך מסובך בלבחור הדפס, תצלום, ציור או פריט נוי לעומת השקעת המחשבה על חלוקת החלל, בחירת הריצוף ותכנון ועיצוב ארונות המטבח? בפועל, אמנות טובה נדמית לרובנו לא נגישה והרבה יותר מדי יקרה. לרוב אנו רואים בדמיוננו גברים ונשים מבקרים בגלריה יוקרתית, לבושים בהידור קליל, מחזיקים כוס יין ובין לבין בוחרים לביתם יצירות בעלויות אסטרונומיות. לכן, אנשים רבים נוטים לחשוב שגורלם העיצובי נגזר ושמעתה ועד עולם עליהם לחיות לצד הפוסטר שנקנה בטיול אחרי הצבא, הצילום מיום החתונה וציורי הילדים.

ובכן, בחיים כמו בחיים, לא הכל שחור או לבן. מי שמחפש היום אמנות טובה, כזו שגם תשתלב בבחירות שעשיתם בעיצוב הבית וגם תעורר השראה, יכול פשוט לפנות לאמנים עצמם. הנה כמה רעיונות שלא ידרשו מכם לשבור קופת חסכון (או שתיים).

1. ציור

יש לא מעט ציירים שמוכרים את יצירותיהם ישירות באינטרנט. לשמחתנו, העידן הטכנולוגי מאפשר עכשיו לוותר על המתווכים ועל העמלות, ולהגיע ישר למקור. נכון שצריך קצת להשקיע בחיפוש (בעיקר בפייסבוק ובגוגל), אבל זה משתלם.

את עבודותיה של דפנה ון חנט תוכלו למצוא גם באתר וגם בעמוד הפייסבוק שלה. דפנה מציירת בסגנון מופשט על גבי יריעות קנבס, חלקן גדולות במיוחד. אקריליק הוא החומר המועדף עליה, אותו היא מתארת כ”חומר שמאפשר לי חופש יצירה ומעבר בין סמיכויות שונות ושימוש בצבעים רבים בעבודה”. את עבודתה¬¬¬ היא מגדירה ככזו הנמצאת בפער בין המכוון לאקראי כי כשהיא מציירת, היא פורסת בד קנבס נוסף על הרצפה שסופג את כל הטפטופים והשפיכות מתהליך הציור וכך “נוצר ציור אקראי, נטול מחשבה על תוצאה בלי שום מאמץ או כוונה”, בלשונה.

ציור לעיצוב הבית

ציור לעיצוב הבית

2. הדפס

סטודיו בעלי המלאכה הוא מוסד אהוד על אנשי קהילת האמנות בארץ. הסטודיו, שהוקם על ידי שני חברים בוגרי בצלאל, יעקב בן כהן ושגיא אשין (ומנוהל כיום על ידי בן כהן), משמש לא רק כבית ספר לטכניקות הדפס קלאסיות בעבודת יד, אלא גם כבית חם למאות אמנים השוכרים את החלל כדי לממש את חזונם. את עבודותיהם של חלק מהאמנים הללו, חלקם מוכרים וחלקם צעירים בתחילת דרכם, תוכלו למצוא בחנות המקוונת של הסטודיו – סדרות מוגבלות, חתומות וממוספרות שישלחו אליכם עד הבית.

ציור מודפס לעיצוב
סברס, דוד טרקטובר, 2013

ציור מודפס לעיצוב הבית
יעקב בן כהן, 2013

3. טקסטיל

תמר ברניצקי היא אמנית טקסטיל שעובדת על קו התפר שבין אופנה, עיצוב ואמנות. את הדפסי הטקסטיל, המודפסים בטכניקה דיגיטלית, היא יוצרת בשיטה הכי ידנית שיש. ברניצקי אוספת עלים, חפצים, צורות וצבעים ועורכת אותם על גבי נייר. מציירת, גוזרת ומדביקה. את הקומפוזיציה הסופית היא סורקת ומעבירה לעיבוד דיגיטלי. בעבודות אחרות היא פועלת ישירות על הבד, פורמת, גוזרת, מפרקת ותופרת מחדש. התוצאה היא טקסטיל עשיר בעל אופי מופשט וצבעוניות עשירה. בשנים האחרונות הרחיבה ברניצקי את פעילותה, מיצור צעיפים ואביזרי אופנה לעיצוב בדי ריפוד, כריות וגם פיסים לתלייה על הקיר.

טקסטיל לעיצוב הבית
צילום: רועי מזרחי

טקסטיל לעיצוב הבית
צילום: רועי מזרחי

4. אתרים

דרך נוספות לגלות אמנות עכשווית, זמינה ובמחיר נגיש הם אתרים בינלאומיים כמו Society6 ו-Etsy, אתרים המשמשים במה למאות אלפי יוצרים מרחבי העולם, מאגדים סגנונות שונים באתרים נוחים לשיטוט ובטוחים לקנייה.

Society6

האתר Society6 מציג עבודות של אמנים רבים ומגוונים לצד קשת מוצרים לבית. הקונה בוחר לעצמו איור או צילום ובמקביל בוחר מוצר שעליו תודפס עבודת האמנות, בכך, כל קונה לוקח חלק, גם אם קטן, ביצירה הסופית. תוכלו למצוא שם אפשרות להדפיס על נייר, על בד, על כריות ועוד. חלקם של האמנים מסתכם בהעלאת עבודות האמנות ואילו היצור הסופי והמשלוח נעשה מתוך המפעל העצמאי של Society6 מה שמבטיח אחידות ברמת המוצר הסופי.

אתר society6

Etsy

גם האתר הוותיק Etsy, המרכז עשרות אלפי יוצרים מרחבי העולם מציע למכירה עבודות אמנות לבית, רק שכאן
כל אמן ויוצר אחראי גם על היצור וגם על משלוח המוצר הסופי.
כדי להימנע מעוגמות נפש, רצוי לבדוק את הדירוג והביקורות של כל אמן ואמן.

אבל Etsy מציעים גם פורמט חדשני של רכישת אמנות באופן דיגיטלי: קניה של קבצים להדפסה עצמית (פרינטבלס).
היתרונות הבולטים בבחירת השיטה הזו היא עלויות נמוכות מאוד (דולרים בודדים לכל עבודה) ומיידיות.
את הקובץ ניתן להוריד למחשב לאחר ביצוע הקניה ולהדפיס אותו כמה פעמים שרוצים בחנויות המעניקות שירותי דפוס ליחידים.

אתר etsy
זהו, כל מה שנותר לכם עכשיו זה לבחור מתוך היצע של מליוני יצירות, חלקן לא פחות מנהדרות, גם אם
לא עומד מאחוריהן אמן בעל שם. קלי קלות. ואם נגמר לכם המקום מרוב מבחר, מקסימום תוסיפו קיר:)

תמונה ראשית: סטודיו תמר ברניצקי